V předchozích článcích byl základ nadpisu jeden a tentýž. „Máte nápad?“. Nápad je totiž základ všeho. Být úspěšným podnikatelem to není jen o tom mít dostatek financí. Chce to nápad. Nápad s čím podnikat, jak zaujmout potencionální zákazníky a v neposlední řadě investory. Máte-li dobrý nápad, nemusít být movití, byť se jimi brzy stát třeba můžete.

Typickým příkladem je brněnský projekt kiwi.com, který díky dobrému nápadu neustále zvyšuje tržby a největší oblibě se paradoxně těší zejména v zahraničí. Letošní obrat dosáhl 30 mld prodaných letenek a oprávněně na to mohou být hrdí.

Dalším však méně typickým odvětvím jsou šperky. Pod tímto pojmem si představíme klasické náušnice, náramky či jakékoliv jiné stříbrné šperky.

Za skvělý nápad můžeme považovat spol. Pandora, která vymyslela všem dobře známé náramky s vyměnitelnými korálky. Šperky jelen, které mě osobně nijak nezasáhly, avšak nelze jim upřít dávku zvlášnosti (za mě opravdu velkou dávku).

Každý z těchto nápadů vynesl nemalé jmění, avšak je nutné si připustit, že je mnoho nápadů, které nijak zářný konec neměly. Chce to odvahu, přesvědčení a v neposlední řadě i kapku toho štěstí.

A co vy? Měli jste nějaký nápad, který časem zrealizoval někdo jiný?.

Jste mladí a dostali jste zajímavý nápad? Pokud ano, jistě hledáte nejenom finance na jeho realizaci, ale jistě hledáte také možné odborné poradenství, které by vás mohlo posunout dopředu. Je-li tomu skutečně tak, podívejte se na možnosti, jaké dnes existují.

Máte prospěšný nápad?

Ne vždy se musí jednat nutně jenom o nápad, který je spojený s podnikáním. Mnoho lidí má dnes nápady, které jsou spojené třeba s pozitivním ovlivňováním komunit, stejně jako mohou být spojené s řešením místních problémů. Primárně jde tedy hlavně o prospěšnou činnost, bez vidiny výrazného zisku. I takové nápady si dle mého zaslouží velkou podporu. Mezi možnost v minulosti patřil třeba program pod názvem Make a Connection, který však byl v roce 2011 ukončen. To ale neznamená, že musíte nutně zoufat, jelikož využít lze i řadu jiných programů. Mezi jeden z dalších poměrně známých se řadí Thing Big.

Zkuste i takzvané inkubátory

Ty mohou být sice spojeny s podnikatelským světem, ale ne vždy to platí. Velmi často mohou nabídnout nejenom finanční podporu, ale hlavně odborné poradenství všude tam, kde mají mladí lidé nápady, ale již si nevědí rady s jejich realizací. Mnoho inkubátorů dnes existuje třeba v rámci vysokých škol a univerzit, stejně jako je možnost využívat inkubátory u celé řady technologických nebo podobných center. I tuto cestu mohu doporučit, jelikož patří mezi jednu z těch, která zaručeně funguje.

Zkusit lze investory nebo sponzory

Pokud máte ryze podnikatelský nápad, je více než jasné, že musíte hledat investory. Ted osoby, které primárně přinesou zajímavé finanční prostředky, ale i pro mnohé velmi potřebné poradenství. Dále nezapomínejme na to, že daný investor bude za danou konkrétní podporu také něco chtít. Nejčastěji potom podíl ve vašem nápadu. Pokud se jedná o nápad nekomerčního charakteru, můžete zkusit také sponzora. Ani ten však nemusí svou pomoc nabízet nezištně, jelikož i on za ni bude často něco chtít. Není čeho se obávat, jelikož v tomto směru to bude obvykle jenom reklama a zviditelnění. Na druhou stranu mohu potvrdit, že sehnat v dnešní době sponzora je velice obtížné, kvůli čemuž je mnoho zajímavých nápadů, které se nakonec nerealizují.

I já mohu potvrdit, že jsem v mladých letech měl řadu zajímavých nápadů. Bohužel možnosti na jejich realizaci byly značně omezené. I z toho důvodu jsem nakonec neuspěl. Pokud jste právě vy v mém mladém věku, máte mnoho cest, jakými se vydat. A jedny u nich jsou soutěže. Jak mohou vypadat a co vám mohou přinést? Podívejte se spolu se mnou.

Nápad roku

Celkem jednoduchý název soutěže, za kterou je podepsán mobilní operátor Vodafone. Ten v rámci svého unikátního přístupu dokáže podporovat mladé talenty. Zajímavostí této soutěže je dle mého to, že se jí nemusí účastnit jenom ryze podnikatelské projekty, se jí účastnit také projekty, které jsou zaměřené spíše na řešení určitých problémů, nebo určité zkvalitnění života kolem nás. To ostatně dokládají také informace spojené s faktem, že daná soutěž nabídne několik různých kategorií.

Nastartujte se

To není výzva, jelikož se jedná taktéž o soutěž spojená s možností prezentace zajímavého nápadu a projektu. Tento konkrétní podporuje Komerční banka spolu s Asociací malých a středních podniků. Díky tomu je dle mého zaručena mnohem lepší objektivita, stejně jako zajímavější podpora vítězných projektů. A to nejenom podpora finančního rázu, ale i podpora spojená s financemi, ale i odborným poradenstvím.

Rozjezdy roku

Třetí soutěž je určená skutečně pro ty, kteří mají hlavně nápad, se kterým začínají. A to primárně z toho důvodu, že je určený jenom pro mladé lidi, kteří pokud už podnikají, nesmějí danou činnost vyvíjet déle, než jeden rok. Je tedy jasné, že se zde neutkají zkušenější podnikatelé, ale skutečně lidé s nápadem, kteří hledají jak finance, tak i cesty spojené s jeho vznikem.

Mám-li se podívat na několik dalších možných a celkem zajímavých soutěží, musím objektivně říci, že sem patří třeba Můj první milion, která je zajímavým akceleračním programem, stejně jako sem patří také soutěž Podnikavá hlava. Pokud tedy máte v plánu se svým nápadem uspět, nebo ho alespoň zviditelnit, rozhodně doporučuji jednu klíčovou a důležitou věc. Jakou konkrétně? Daných soutěží se účastnit. Platí totiž, že pokud nevyhrajete, nemusíte zoufat, jelikož si vás alespoň může někdo všimnout, kdo vám konkrétní podporu již nabídne.